Leuk dat je ons beter wil leren kennen!

Een verloskundigenpraktijk kiezen kan best een lastige keuze zijn en dat begrijpen we. We kunnen niet voor je kiezen, maar we kunnen je wel laten weten waar Verloskundig Centrum Raak voor staat en wat we écht belangrijk vinden. Daarnaast is het wellicht handig om te weten dat wij als enige in de regio zelf echo's maken in onze eigen praktijk. Je hoeft hiervoor doorgaans dus niet naar een ziekenhuis of echocentrum. 

Ons team

Maak verder kennis met onze verloskundigen!

Wij vertellen graag waarom we verloskundige zijn geworden en wat ons bezig houdt in het dagelijks leven! 

Nieuwsgierig? Klik hier!

Wat vinden we nu écht belangrijk?

Het is Raak! Je bent zwanger. Maar wat nu? Welke stappen moeten er genomen worden en hoe weet je of het goed gaat met de baby? Een zwangerschap is spannend en het kan onduidelijk zijn wanneer er wat moet gebeuren. De verloskundigen van Raak nemen de tijd om al je vragen te beantwoorden en bieden de hulp en steun die je verdient. Er wordt naar je geluisterd wanneer er problemen zijn, maar ook wanneer je gewoon even iets wilt vragen. De verloskundigen waarderen jou en het persoonlijke contact, zodat je altijd gerustgesteld en met een lach op je gezicht verder kunt.

In 2015 werd het Verloskundig Centrum Raak opgericht met het idee: iedere vrouw en zwangerschap is uniek. Waarom zou de zorg van verloskundigen dit dan niet zijn? Iedereen heeft eigen wensen, vragen en ideeën en daarom bieden wij individuele en persoonlijke zorg aan. Zo persoonlijk, dat wij vaak je nummer al herkennen voor wij de telefoon opnemen! Door veelvuldig persoonlijk contact weet je altijd waar je aan toe bent. Wij zijn op deze manier altijd op de hoogte van mogelijke risico’s die spelen en zorgen ervoor dat hier op een juiste en prettige manier mee om wordt gegaan. Zo voel je je veilig en geborgen tijdens de zwangerschap.

Veilig en geborgen, dat klinkt wel saai?! Uiteraard helpen wij je vanuit onze expertise op de juiste manier, maar we proberen van iedere controle en echo een feestje te maken. Wij hebben het helaas niet in de hand wanneer er iets tegenzit tijdens de zwangerschap, maar we doen er alles aan om je zo prettig mogelijk te begeleiden. Hierdoor komen onze bezoekers met plezier bij Raak langs! De sfeer in onze praktijk is luchtig en ongedwongen, alles kan gezegd worden en kinderen zijn altijd welkom. Dit vinden wij juist erg leuk!

Zowel voor, tijdens en na de zwangerschap helpen we je graag met alle vragen en de nodige begeleiding. Wanneer je een kinderwens hebt, behandelen we jouw vragen tijdens een consult en bespreken we onderwerpen waar je misschien nog niet aan hebt gedacht. We staan je volledig bij tijdens de bevalling en kunnen dit eventueel ook doen als je bevalt onder verantwoordelijkheid van de gynaecoloog. Tijdens het kraambed genieten we samen met jullie van beschuit met muisjes, maar we zijn er ook voor het maken van een duidelijk plan en de medische controles! We willen zeker weten dat alles naar wens verloopt, van begin tot eind.

Door middel van overzichtelijke stappenplannen en uitgebreide ervaring in ons vak, kunnen wij ordelijk en zelfverzekerd te werk gaan. Hier zijn wij dan ook erg trots op! Op deze manier kunnen we samen elke complicatie aan. Al onze lijstjes, labels en handleidingen zorgen ervoor dat belangrijke stappen niet vergeten worden en dat alles op tijd geregeld is. Dan kunnen wij, maar ook jij, niks vergeten. Op die manier houden we genoeg tijd over voor al onze cliënten: om elkaar beter te leren kennen en uitgebreid in te gaan op eventuele onduidelijkheden. Dus…vraag maar Raak!

Stagiaires

Wij vinden het belangrijk dat verloskundigen in opleiding voldoende mogelijkheid krijgen om te leren en daarom zijn wij een stagepraktijk voor de Verloskunde Academie Rotterdam. Wij hebben doorgaans twee verschillende stagiaires per jaar; een eerstejaars en een tweedejaars verloskundige in opleiding. De eerstejaars stagiaire loopt twee keer één week mee en tegen het einde van het schooljaar lopen ze vijf weken met ons mee. De tweedejaars stagiaire loopt zes weken stage bij ons. 

De verloskundigen in opleiding mogen handelingen uitvoeren, zover ze die geleerd hebben en altijd onder ons toezicht. En uiteraard als jij dat ook goed vindt. Heb je er bezwaar tegen als een verloskundige in opleiding aanwezig is of handelingen verricht tijdens het spreekuur, de bevalling en/of het kraambed, geef dit dan gerust aan.

Omgaan met klachten

De verloskundigen van Verloskundig Centrum Raak proberen zich zorgvuldig in te zetten voor goede zorg rondom je kinderwens, zwangerschap, bevalling en kraambed. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over een situatie of voorval. Wij willen je vragen om dit met ons bespreekbaar te maken. Het zou vervelend zijn als je er mee blijft zitten.

Als je het lastig vindt om het met de desbetreffende verloskundige te bespreken, mag je het ook voorleggen aan een andere collega binnen onze praktijk. Ook kun je ons hier schriftelijk of per e-mail over benaderen.

Wij nemen graag de tijd om rustig met je te praten.

Klachtenfunctionaris CBKZ
Lukt het niet om er samen met ons uit te komen? Of wil je hulp bij het indienen van een klacht? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het CBKZ (Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg). Zij (of hij) is onpartijdig, werkt onafhankelijk en helpt je graag verder met ondersteuning en advies. Ook bemiddelt de klachtenfunctionaris bij het vinden van een oplossing. Alles wat je de klachtenfunctionaris vertelt, is vertrouwelijk.

De externe klachtenfunctionaris van het CBKZ is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag (van 09.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 16.30 uur) via 088 - 0245123. Je kunt ook een mail sturen naar klachtverloskunde@cbkz.nl.

Kijk voor meer informatie op www.klachtverloskunde.nl.

Geschilleninstantie Verloskunde
Wanneer je niet tevreden bent met de afhandeling van jouw klacht, kun je deze desgewenst voorleggen bij de Geschilleninstantie Verloskunde. Deze instantie kan een klacht gegrond of ongegrond verklaren en zo nodig aanbevelingen doen aan de verloskundige. Ook kan de Geschilleninstantie een schadevergoeding toekennen tot €25.000.

De Geschilleninstantie Verloskunde probeert, zoals de bedoeling van de wet is, de klachtenprocedure zo min mogelijk te juridiseren en niet langer dan zes maanden te laten duren.

Kijk voor meer info op www.geschilleninstantieverloskunde.nl.